Az USA egyik legnépszerűbb online társkereső telefonos alkalmazásában (OkCupid) mostantól nem csupán magasság, szemszín, diplomák száma és hajszálak mennyisége alapján lehet szűrni a társkeresők között, hanem azokat is ignorálhatjuk egy új filter segítségével, akik klímaszkeptikusok vagy úgy gondolják, a klímaváltozás nem más, mint féknyúz.
Már a társkeresőkön is beszélnek a klímaváltozásról
A cég szerint az elmúlt évben 240%-os ugrás volt megfigyelhető környezetvédelmi témák terén, a felhasználók már az adatlapjukon is megemlítettek ehhez kapcsolódó kulcsszavakat, írtak például klímaváltozásról, környezetvédelemről, globális felmelegedésről vagy újrafelhasználásról. Hasonló trendekről a Tinder is beszámolt, főleg a Z generáció (az 1996 és 2010 között születettek) körében.
Az OkCupid szerint felhasználóik 97%-a fogadja el tényként az emberi tevékenység okozta klímaváltozást, így az új filter szerint kiszűrt maradék 3%-nak nehéz dolga lesz randizás terén a jövőben.
De még ha nem is szűr a többség a klímaváltozás alapján, akkor is kevesebb az esélye a tagadóknak és szkeptikusoknak, hiszen az algoritmus érdeklődési kör alapján ajánlja fel az újabb és újabb lehetséges partnereket, márpedig ha az illető beállítja az érdeklődési körei között a környezetvédelmet és hasonló témákat, jóval kisebb eséllyel fog klímatagadókkal találkozni az adatbázisban.
Megérdemlik?
Izgalmas lenne megvizsgálni, hogy vajon változik-e a 3% klímaváltozással kapcsolatos attitűdje, vagy épp ellenkezőleg: megerősödnek abban a hitükben, hogy a klímaváltozás nem létezik, vagy ha igen, azt nem emberi tevékenység okozza, tehát ők látják jól a helyzetet, mindenki más "be lett etetve".
Azt is érdemes megjegyezni, hogy az ehhez hasonló címkézés és kizárás lehetőséget sem teremt a párbeszédre, így a kommunikációs buborékok között még kisebb lesz az átjárás, esélyt sem hagyva az egymáshoz közeledésre vagy arra, hogy mindannyian a megoldás és nem a probléma részévé váljunk.
Arról, hogy a klímaszkeptikusokkal hogyan érdemes kommunikálni a klímaváltozásról (vagy érdemes-e egyáltalán), számos cikk és könyv foglalkozott már. Az, hogy valaki hisz-e vagy sem a jelenségben, számos faktor eredménye (például földrajzi, társadalmi helyzet, információhoz való hozzáférés, dezinformációs kampányok jelenléte, stb.) - ezekről a faktorokon és a kommunikációs módszerekről írok még itt, a blogon. Mellesleg attól még, hogy valaki nem hisz a klímaváltozás emberi tényezőjében, még ugyanúgy lehet környezettudatos (szelektív hulladék, tudatosabb közösségi közlekedés, energiahatékony háztartási eszközök, stb.), tehát már csak ezért sem mindegy, hogy hogyan állunk a szkepticizmus témakörével, megbélyegzünk-e vagy inkább bevonunk, térítünk vagy mindenki számára elfogadható tevékenységeket hirdetünk.
A fiataloknál az identitás részévé válik a téma
Az OKCupid és a Tinder felmérései jól mutatják azt a trendet, mely szerint egyre fontosabb a klímaváltozás témája, főleg a fiatal generáció köreiben. A társkeresők csupán követik, meglovagolják ezt a hullámot az új szűrő beépítésével, ami nyilván nagyszerű marketing eszköz is, ugyanakkor azt is mutatja, hogy a klímaváltozással kapcsolatos meggyőződések éppen olyan fontosságúvá léphetnek elő, mint például a politikai vagy vallási meggyőződéseink, identitásunk alapjává váltak.
Azt is érdemes lenne megvizsgálni, hogy akik tudatosan beikszelik a szűrőt, vajon a hétköznapjaikban is még tudatosabbá válnak-e? Csak szavak szintjén marad az érzékenység vagy magatartásváltoztatási hatása is van annak, ha valaki egy társkereső oldalon is deklarálja, fontos számára a környezetvédelem?