Klímapszichológia

  • Bemutatkozás
Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

5 tipp szakemberektől

Mielőtt még tovább olvasnál, súgok: semmiképpen se így! ;-) Régebben a szülők számára a legkínosabb téma, amiről a gyerekeikkel kellett (volna) beszélgetniük, a szex volt, a mai szülők azonban ennél jóval nagyobb problémával szembesülnek: hogyan beszélgessenek a gyermekükkel a klímaváltozásról?

Mégis, hogyan lehet egy reményekkel, tervekkel teli kisgyereknek elmesélni azt, hogy mennyi kárt okozott az emberiség a bolygónak az elmúlt pár évtizedben? Hogy milyen súlyos problémákat okoz már most is a klímaváltozás, és hogy a helyzet minden jel szerint ennél jóval, de jóval rosszabb lesz?

klim.jpeg

Tanárként hogyan beszélgessünk el a témáról diákjainkkal? Az klímaváltozsással foglalkozó pszichológusok, mint például Leslie Davenport vagy Rene Lertzman, többek között a következő tanácsokkal szolgálnak. 

1. A tényeket nem tudod megváltoztatni, de a narratívát igen!

Egy szülői felmérés szerint az amerikai szülők 84%-a ért egyet abban, hogy a klímaváltozást oktatni kellene, viszont csupán 45%-ok nyilatkozott úgy, hogy a témáról valaha is beszélgetett a gyermekével. Ebből is az látszik, hogy fontosnak tartják a legtöbben a témát, de nem tudják, hogyan is beszélgessenek róla, így inkább elkerülik azt. Pedig nem szabad eltagadni, hogy a dolgok valóban eléggé rosszul állnak, és az alapvető tényeket érdemes közölni, méghozzá a gyermek életkorának megfelelően. Számos pedagógus és pszichológus javaslata alapján négy-és öt éves gyerekekkel például így lehet közölni a helyzetet.

"Az emberek nagyon sok üzemanyagot égetnek el, amikor repülőre, autóba ülnek, amikor kivilágítják és fűtik az otthonaikat, és emiatt nagyon sok üvegházhatású gáz szabadul ki a levegőbe. Ez a sok gáz azt csinálja, hogy körbebugyolálja a Földet, mint valami takaró és felmelegíti. A melegebb Föld nagyobb viharokat okoz, megolvasztja a jégsapkákat, emiatt több víz kerül az óceánokba amik megemelkednek és ezért az állatoknak nehezebb élőhelyet találniuk. Ez egy nagyon-nagyon nagy probléma és nagyon sok okos ember dolgozik keményen a megoldáson, de a mi családunk is sokat tud tenni azért, hogy a helyzet jobb legyen."

2. Erősítsd a megoldásközpontú gondolkodást!

Bizonyított tény, hogy a reménytelenség és tehetetlenség érzésének legjobb ellenszere a változtatásra és megoldásra fókuszálás, amikor azt éreztetjük az illetővel, hogy igenis ő is tehet valamit. Tehát a vészmadárkodás és a "nekünk annyi"-típusú mondatok helyett érdemes a megoldásra koncentrálni és ebben megerősíteni a gyermeket. Egyre több kezdeményezés van, ami épp ezt tűzte ki célul, ilyenek a középiskolai diákoknak tervezett oktatási programok, melyekben a fenntarthatóság és vállalkozás/kezdeményezés van a középpontban. Ezek egyike például a Young Innovators program:

 

A cél tehát átéreztetni azt, hogy mindannyian egy nagyobb megoldás részesei lehetünk, a világot pedig saját környezetünkben tudjuk kis lépésekben megváltani, ehhez pedig segítséget kérhetünk - méghozzá egyre több helyről. A közös cselekvés ráadásul felér egy kollektív terápiával. 

2. Az érzések fontosak

Egy adott krízissel többféle módon lehet megküzdeni, lehet a problémára fókuszálva (megoldásokat keresve), illetve érzelmeinkre fókuszálva (szorongásunkat csökkentve)

A klímaváltozás témája - csakúgy, mint bármilyen más hatalmas egzisztencialista téma, mint például a halál témája - érthetően vált ki negatív érzelmeket és szorongást a gyerekekben. Nyugat-Európában ennek hatására egyre több fiatal él át klímaszorongást (a klímaváltozás miatt tönkrement területek lakói klímagyászt), és döntenek úgy, hogy nem akarnak például gyereket vállalni. Fontos, hogy beszéljünk ezekről az érzelmekről, hiszen a kibeszélés már önmagában segíthet oldani a szorongást, és az az érzés, hogy nem vagyunk egyedül velük. 

Szülőként természetes érzés hogy szeretnénk megóvni a gyerekeinket a rossz hírektől, de ez nem lehetséges túl sokáig hiszen előbb-utóbb hallani fognak a témáról. A mi dolgunk hogy ott legyünk mellettük, amikor megpróbálják feldolgozni a tényeket. Segíthetünk nekik reziliensebbnek lenni, ellenállóbnak a negatív érzelmekkel szemben, erre rengeteg technika van a mindfulnesstől az egyéb típusú meditáción, sporton, pszichodrámán át. 

4. Csökkentsd a stresszt - töltsetek minél több időt a zöldben!

A klímaváltozással kapcsolatos stresszcsökkentés egyik legadekvátabb formája a természettel történő újrakapcsolódás, tehát kirándulás a közeli erdőbe, parkba, hetente minél többször. A mostani fiatal generáció egyékbént is mozgáshiányos és túl sokat tölt a különböző monitorok előtt, egy családi kiruccanás nagyszerű módja a családtagok közti kötődések megerősítésének, az aktív életmód megalapozásának és a stresszkezelésnek is. 

5. Közös akció!

És ha már egy család vagytok (tanárok esetében egy osztály), akkor miért ne lehetne közösen akcióra lépni? A közösség érzése stresszcsökkentő, megnyugtató hatású, a bármiféle akció pedig megadja a kontroll érzését, ami szintén jó hatással bír a pszichére. Találjatok ki közösen akciót, Elmehettek együtt tüntetésre, beszerezhettek egy komposztálót, beiktathattok húsmentes napokat, ültethettek fát, vagy kiszámolhatjátok a karbonlábnyomotokat. Magyarországon egyéni szinten leginkább azzal tehetünk utóbbi csökkentéséért, ha közösségi közlekedési módokat vagy a kerékpárt választjuk, amikor csak lehet, illetve spórolunk az energiával, kevesebbet hűtünk-fűtünk: ezekről is érdemes beszélgetni, együtt készíteni huzatpárnát vagy kiszámolni, mennyit takarítotok meg már pár fokkal is. A jó példa ragadós: mindegy, milyen kicsi lépés, de ha együtt teszitek meg, az mindenkinek a hasznára válik! 

Bónusz: Így kommunikálj gyerekeknek a klímaváltozásról

A Monterey Bay Akvárium videója gyerekeknek a klímaváltozás vízi világra kifejtett hatásairól. Nem ijesztő, humoros, és konkrét cselekvési tanácsokkal látja el a gyerekeket - a saját szintjükön. Jó példa a klímakommunikációra gyerekeknek.

 

 

Hasznos forrás: Környezetvédelmi óratervek óvódásoknak és általános iskolásoknak az őserdőkről

 

72 komment gyerekek pszichológia tanároknak Tovább
Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec? Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
72 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • A hatékony önkormányzati klímakommunikáció alapjai A hatékony önkormányzati klímakommunikáció alapjai
  • A koronavírus sokkal jobb sztori, mint a klímaváltozás A koronavírus sokkal jobb sztori, mint a klímaváltozás
  • Update Norbi és a klímaváltozás pszichológiája Update Norbi és a klímaváltozás pszichológiája
  • 2 ütős hazai klip a klímaváltozásról 2 ütős hazai klip a klímaváltozásról
  • Megvezetve - így fűti a klímaszkepticizmust az olajipar Megvezetve - így fűti a klímaszkepticizmust az olajipar

A bejegyzés trackback címe:

https://klimapszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr8215415086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Killary Fucking Clingon 2020.01.19. 21:02:19

? hogyan közöljük? Lazán, élj gyorsan mert hamarosan meghalsz.Ennyi. De az mondjuk jó lenne ha a liberális baloldali zöld kommunisták hamarabb döglenének meg mint bárki más.
Válasz erre 

Serény Vélemény 2020.01.19. 21:26:20

Tudod fiam, vannak idióták, akik régen vakon hittek a pártban és az eszmében, azelőtt meg egy másik eszmében, azelőtt meg nemtommmiben, de ezek most megint abban hisznek, hogy pánikolni kell. Most éppen nem az a bajuk, hogy a németeknek nincs elég életterük, vagy hogy a világ prolijai el vannak nyomva, most az a bajuk, hogy a Föld hiper bonyolult meteorológiai rendszerében olyan változások vannak, amik beláthatatlanok. Ezekért a változásokért pedig ezek szerint az idióták szerint a hozzád hasonló, fehér bőrű, európai emberek a hibásak, amiért a kultúrájuk lehetővé teszi, hogy széles tömegek éljenek sokkal magasabb élet színvonalon, mint évekkel ezelőtt éltek az emberek a földön.
Ja, és még valami, minden lélegzetvételeddel te is, és a klímapánikolók is szén-dioxidban dúsabb levegőt lélegzel ki, mint amit belélegeztél. Ezért aki igazán pánikban van emiatt, az a legjobban teszi, hogy ha abbahagyja a légzést, ezzel tesz igazán jót az emberiségnek. Neked fiam, nem a föld klímájával kell majd megküzdened, ha felnősz, hanem azokkal az emberekkel, akiknek nem lesz mit enni. Már most is sok ilyen ember van, és jellemzően ők le se szarják azt, hogy a világ elveszik-e, vagy sem, nekik az a fő bajuk, hogy neked van mit enni, nekik meg nincs.
Válasz erre 

torró 2020.01.19. 21:40:04

Igen valamit mondani kellene, főleg a politikusoknak. Az a baj, hogy a kisembernek mondják, hogy te kis nyomorult, te vagy a hibás mindenért! De a milliárdosoknak senki nem szól, hogy öcsi a lővét amit ezeken a csöpp emberkéken beszedtek vissza is kéne forgatni, olyan dolgokba , amelyek csökkenthetnék a problémát. Például az őserdk kiirtását nekik kellene elmagyarázni! Az elektromos autó nem fogja megoldani a problémát, mert rengeteg járulékos gond van velük kapcsolatban. Amúgy ha sokan olvasnának olyan írásokat, ahol tudósok mondják el a valódi okokat. Amikor felszólítják a zöld politikusokat, hogy ne csináljanak hisztérikus politikát a klímáról. Mert például nem nézték a jelentést, hogy a föld tengelye 2,5 fokot elbillent. Ami a bolygónk természetes velejárója a nem teljesen gömbölyű alakja miatt. És ez már befolyásolja a naphoz való viszonyát. Hogy egy teherhajó, konténer, 14 ezer autó káros kibocsájtását produkálja. Hogy a repülők üzem anyagához olyan alumínium tartalmú anyagot kevernek ami növeli a teljesítményét de nem ég el hanem por gyanánt visszahull a földre, és tönkre teszi a fákat, és veszélyes ránk nézve. Szóval ilyen és hasonló problémákat kéne a pénzemberek orra alá dugni. Nem mi csináljuk a bajt teljes egészében!
Válasz erre 

enrikokaruszo 2020.01.19. 21:54:19

a pánik elbizonytalanít, elgyengít, vezethetővé tesz
és akik innentől vezetni akarnak, pont ugyanazok, akik idáig vezettek
Válasz erre 

Void Bunkoid 2020.01.19. 22:09:13

Édes faszom.

Nemtom a cikkírónak van-e gyereke, vagy volt-e gyerekkora, de csak úgy megjegyezném, hogy bármennyire is próbáljátok a gyerekeket kis felnőttekként kezelni, de egy ötéves gyerek az bakker egy ötéves gyerek.

Csak magamat példának felhozva:

- nem tudtam, hogy mi az, hogy "üzemanyag"
- valószínűleg örültem volna, ha a Föld felmelegszik, és mindig nyári szünet lenne, meg közel lenne tengerpart
- piszokul nem örültem volna, ha a szüleim tüntetésre visznek, a május elsejei felvonulást is k*rva unalmasnak tartottam, pedig még vattacukor is volt
- a hetedik emeleti panelben nemigen lett volna lehetőség komposztálót csinálni
- szartam a húsra, ha egy héten nyolcszor sajtos tészta lett volna ebédre, az lett volna maga a mennyország
- a karbonlábnyom meg aztán végképp nem érdekelt, inkább az, hogy elkapja-e a Tom a Jerryt

Na, szal csak érzékeltetném, hogy egy átlagos ötéves gyerek hogyan gondolkodik.
Válasz erre 

Gleccsertetű 2020.01.19. 22:12:31

Lol, ezt komolyan gondolod??
Válasz erre 

Void Bunkoid 2020.01.19. 22:20:47

Ja, és a gyerekkoromban is voltak minden fronton tolt világvége-mumusok. Atomháború, AIDS, ózonlyuk. És a környezetszennyezés is előtérben volt, volt gyerekeknek is environmentalista moralizálós rajzfilm, a híres neves "A bolygó kapitánya", ha valaki még emlékszik rá.

Azóta sem lett világvége. Majd szépen ez is megoldódik. Az egész kalamajka okozója amúgy a brutális mértékű túlnépesedés és urbanizáció együttese. Majd szépen jön valami ocsmány nagy világháború, aminek a végén marad másfél-kétmilliárd ember - amennyi még egészséges és tökéletesen elfér a bolygón, akik aztán szépen, minden rossztól mentesen fognak éldegélni.

És majd megtanuljuk használni azt a három tengeri kagylót is :))))))
Válasz erre 

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.19. 22:48:49

Nézem az alumíniumdobozba töltött 250ml italt, és arra gondolok, mennyi energia és ezzel ÜH-gáz jut miatta a légkörbe.

Undorkodva nézem a Danone külön dobozokba csomagolt miniatűr adagjait (Danone terméket mellesleg épp azért nem is vásárolok, mert élen járt és jár az adagok zsugorításában), és arra gondolok, mennyivel több csomagolóanyag szükséges - és megy pocsékba - 4 darab 100 grammos adaghoz, mint 1 darab 400 grammoshoz - Ráadásul a 4 picike doboz még plusz össze van csomagolva egy papír tartóba.

Keresem a boltokban a régebbről ismert 450 grammos tejfölt, joghurtot vagy kefírt, de csak 330 grammosat vagy még kisebbet találok.

Az ugye közismert geometriai tény, hogy egy kocka, henger vagy gúla, csonkagúla stb. térfogata a méret 3. hatványával, a felülete (ami meghatározza a csomagolóanyag-igényt) azonban csak a 2. hatványával változik. Vagyis ha még csökkentik is a csomagolás méretét a csökkentett térfogatnak megfelelően, akkor is ugyanannyi áru becsomagolásához lényegesen több csomagolóanyagra van szükség, ami nettó pazarlás amellett, hogy nyilván ezt is a vevő fizeti meg. De gyakran csak annyi történik, hogy kevesebbet töltenek ugyanabba a dobozba, így még nagyobb a pazarlás.

És akkor nem tudom, sírjak vagy nevessek, amikor az EU pl. a nylonzacskók és -szatyrok betiltásával és papírral való helyettesítésükkel kampányol. Mert ugye a nylonszatyrokat többször is használjuk, míg a papír jó, ha egyszer kibírja - a csere így nagyon környezetbarát lesz, hiszen a használt papír újrahasznosítása sok energiát igényel, a papírgyártás meg rengeteg vizet. A nylonzacskót is többször fel lehet használni, én pl. a zsemlés zacskókba csomagolva teszem el a húsokat és egyéb ételeket a fagyasztóba. Ugyanezt papírzacskóval nem lehet megtenni.
Válasz erre 

Alick 2020.01.19. 22:49:21

Menjünk többet kirándulni a természetbe és ne szemeteljük - a több BS egy kisgyereknek.
A pánikoltatás még destruktívabb.
Válasz erre 

Ader Janos 2020.01.19. 23:00:20

"Mégis, hogyan lehet egy reményekkel, tervekkel teli kisgyereknek elmesélni azt, hogy mennyi kárt okozott az emberiség a bolygónak az elmúlt pár évtizedben? "

Peldaul: " Ezt beszoptad kiskocsog Igy jartal. "
Válasz erre 

monddazigazatmar 2020.01.19. 23:02:35

Ezt a sötét hülyét, aki megírta ezt a szar blogot... Komolyan beszarás.
"Elmehettek együtt tüntetésre, beszerezhettek egy komposztálót, beiktathattok húsmentes napokat, ültethettek fát, vagy kiszámolhatjátok a karbonlábnyomotokat."
Ja bazmeg. Ha kimész 4-6 ig tüntizni, akkor majd jól rendbejön minden. Meg ha ültetsz egy fát, akkor tényleg megkötsz pár évre némi szenet.

Az ilyen maradi, és hülye ötletekre ugye nem is szabad gondolni a klímahisztizőknek, mint:
Nevelés. "Ne akarj kéthavonta nyaralni menni, meg a tengerre kisfiam, itt a Balcsi, nem utazgatunk teljesen feleslegesen. Nem a csilivili becsomagolt árut vesszük meg, hanem a papírba csomagolt rondát. Nem eszünk banánt meg avokádót, mert messziről hozzák, tessék itt az almakompót. Nem nézzük a youtubot/netflixet mert rohadt sok áramot fogyasztanak a szerverek, hanem társasjátékozunk. Vigyázunk a ruhánkra, meg úgy mindenünkre, hogy ne kelljen hetente újat venni. Nem a pet palackos löttyöt isszuk, hanem vizet, esetleg limonádét.

Gondolom ez mind boomer baromság, sokkal jobb kiszámolni, hogy mennyi a karbonlábnyom.
Válasz erre 

Muhammad Balfas 2020.01.19. 23:51:26

Szoktasd le a kólavedelésről és a banánzabálás.ról
Válasz erre 

CCnick 2020.01.19. 23:55:39

"klímaváltozsással foglalkozó pszichológusok"

baz+
Válasz erre 

szánmonoxid 2020.01.20. 03:15:01

Leginkább sehogy, meg ha a bolygónak kampec lenne, az ilyen idióta sötét zöld klímahisztérikusok már mind halottak lennének.

Sajnos, nem azok.

Ami itt megy, az nem klímapszichológia, hanem klímahiszti.
Válasz erre 

Boycie 2020.01.20. 03:23:41

@CCnick: Klimabiznisz
Válasz erre 

szánmonoxid 2020.01.20. 03:27:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Mintha én írtam volna.

Annyit tennék még hozzá, hogy nemrég a szintén klímahisztis Indexen írták meg, hogy egy vászonszatyor készítése 700-szor (hétszáz) környezetszennyezőbb, mint egy műanyag reklámszatyoré.
Na most én egy reklámszatyorral legalább 3-szor biztosan elmegyek vásárolni (általában 20-szor is, mire tönkremegy, de ne dobálózzunk ekkora számokkal).

Hogy egy vászonszatyorral nem fog elmenni senki 2100-szor vásárolni (napi 1 vásárlással számolva, szombat-vasárnap, de még karácsonykor is, ez majdnem 6 év, ha feltételezzük, hogy egy év 365 nap) (a 14 ezret nem is említem, az napi 1 vásárlással számolva közel 40 év), arra simán van egy söröm.
Ezek szerint melyik is a károsabb a környezetre?

@monddazigazatmar:
Ahogy ezt te sem interneten írtad nyilván, mert sokat fogyasztanak a szerverek, hanem valamelyik társasjátékon. :-)
Válasz erre 

clemens 2020.01.20. 04:27:29

"Nyugat-Európában ennek hatására egyre több fiatal él át klímaszorongást (a klímaváltozás miatt tönkrement területek lakói klímagyászt), és döntenek úgy, hogy nem akarnak például gyereket vállalni."

E helyett persze mondhatnák azt is hogy radikálisan csökkentem a saját fogyasztásomat, de mennyivel egyszerűbb a meg nem született gyerekkel spórolni a kibocsátáson.
Persze az így megtakarított pénzt saját fogyasztásuk további növelésére fordítják...
Álszent, hazug megközelítés!
Válasz erre 

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.20. 05:35:20

Ugyanúgy ahogy azt közlöd a gyerekkel, hogy a gyíkemberek a spejzban vannak.
Válasz erre 

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.01.20. 05:39:35

1. A klímaváltozás az új genderelmélet. Ugyanúgy áltudomány.

2. Megoldásközpontúság? A kisemberek ezen vannak, pl. lassan megoldják: mégpedig a liberális demokrácia agyaba döngölésével.

3. A klímaszorongás betegség, kezeltetni kell.
Válasz erre 

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.01.20. 06:50:48

nyugodtan kozold. nyilvánvalóan total huje vagy es baromsagot beszelsz. a bolygo mint olyan 4.5 milliard eve jol van, velhetoleg van meg neki nehany milliard eve, amig a Nap aktiv lesz. A Föld bioszférája bajban van, de az embert siman tul fogja elni az is.
Válasz erre 

midnight coder 2020.01.20. 06:51:19

@clemens: Tudod, amikor én gimis voltam, nagy hír volt hogy 5 milliárd körül volt az emberiség létszáma. Ma majdnem a duplája. Az kb. azért látható, hogy végtelen mennyiségű embert egy véges bolygó nem tud eltartani, illetve annál szarabb lesz az életszínvonal, minél többen vagyunk. Viszont talán ott kellene csökkenteni a szaporodást, ahol a mai napig dinamikusan növekszik. És ez nem Európa.

Ami a klímahisztit illeti, szerintem az alapja valós, de több dologból áll össze. Egyszer van egy kis jégkorszak aminek vége. Másodszor, van az emberiség CO2 kibocsájtása ami tényleg probléma.
Az már csak az én szerény véleményem, hogy volt egy harmadik tényező is: volt az emberiségnek egy klímahűtő tevékenysége is, amikor sok-sok kén-dioxidot eregettünk a levegőbe. A 80-as évek klímahisztije a savas esők voltak. Csakhogy ugyanez a kén-dioxid a klímát is hűtötte. És azzal, hogy ezt a tevékenységet többé-kevésbé beszüntettük, szintén megdobhatta globálisan kicsit a meleget.
Az szintén az én szerény véleményem, hogy az, hogy a globális sajtó balfék részében ekkora a klímapara, az viszont az amcsi elnökválasztás hatása: Trump közismerten klímaszkeptikus, ergo a vele szembenálló sajtónak érdeke akkorára fújni a lufit amekkorára csak lehet. Vagy még egy kicsit tovább. Tavaj ilyenkor pont ekkora volt a baj, mégsem folyt a dolog a csapból is. Aztán ez a lufi az amcsi választások után vagy kitart vagy nem. Ha igen, akkor annak leginkább az lesz az oka, hogy a klímával sok-sok környezetszennyező terméket lehet eladni zöldbe csomagolva.
Válasz erre 

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.01.20. 06:56:07

@Kovacs Nocraft Jozsefne: kivalo meglatasok, viszont tapasztalat szeront az aluminium az ami legnagyobb szazalakben "ujrahasznosul" a csomagoloanyagok kozul. foleg ugy, hogy visszaolvasztas utan bármire lehet ujrahasznalni, ellenben pl a muanyagokjat. ahol visszamuanyagokba szigoruan tilos elelmiszert tenni.
Válasz erre 

Ad Dio 2020.01.20. 08:12:02

3.3k rákattintás. Pedig az Index főhelyen tartja 24+ órája. Pár napja lement egy pornó addikcióval foglalkozó cikk. 16k rákattintás, pedig rekord gyorsan lekerült a blogketrecből. Vajon melyik a releváns probléma?
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 09:01:38

@torró: Erről írtam is - a rendszer maga van rosszul felépítve mert gyakorlatilag azokat jutalmazza, akik károsítják a természetet (hiszen nincs kifizettetve az okozott kár, a számlát általában a társadalom állja), míg a fenntartható dolgok kerülnek többe, a fenntartható, karbonsemleges életmód pedig a városban gyakorlatilag megvalósíthatatlan (legalábbis hatalmas nehézségekbe ütközik)
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 09:02:29

@enrikokaruszo: egyetértek, a pánikkeltés nem a megfelelő módja a helyzet kezelésének. Erről szól a cikk.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 09:06:01

@monddazigazatmar: Sokféle lehetőség létezik, a Te javaslataidat is köszönöm.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 09:17:28

Kedves Kommentelők! Köszönöm a hozzászólásokat - egészen megdöbbentő néhol az a gyűlölet és vehemencia, amellyel egyesek megpróbálják diszkvalifikálni a témát, mintha legalábbis az identitásuk függne tőle - ez mellesleg egy újabb izgalmas pszichológiai jelenség, amivel még fogok a blogon foglalkozni :) (miért mennek át nehezen az üzenetek, miért nem hisznek egyesek a tudományos tényekben, klímaszepticizmus és társai).

Aki így próbált meg belém szállni azt megkérném, gondolja végig a saját reakcióit és azt, hogy pontosan mi váltotta ki belőle ezt a gyűlöletet? Miért is pusztuljon az, aki másképp gondolkozik, mint te? Milyen fajta hozzáállás és ideológia is ez? Mi gátolja meg azt, hogy nyitottan gondolkodj? Az álnév mögé bújás mennyiben segítette elő, hogy ilyeneket írj le és ilyen stílusban? Csak hogy némi önismeretet is keverjünk bele.

Ezen a blogon a klímaváltozás tudományáról nem értekezem, mert nem vagyok tudós. Én a lelki jelenségeket vizsgálom, az attitűdöket, amelyekkel emberek a témához állnak, és ezek változatosságát itt a kommentekben szépen be is mutattátok.

Mellesleg aki úgy gondolja, okosabb a NASA-nál, több ezer kutatónál és a klímaváltozás és a gyíkemberek egy lapon említhetők, annak szeretettel javaslom tanulmányozásra többek között ezt az oldalt, ahol a legnépszerűbb klímaszkeptikus érveket vizsgálják meg: skepticalscience.com/
Válasz erre 

nemecsekerno_007 2020.01.20. 09:47:16

Ez most komoly?!?! Laposföld-hívők lettetek?! :)))))
Válasz erre 

nemecsekerno_007 2020.01.20. 09:50:41

Pszichológiai szempontból ez a téma is ugyanaz mint, hogy közöljük a gyerekkel, hogy nincs télapó...
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 09:59:03

@nemecsekerno_007: kicsit azért durvább annál, nem gondolod? :D :-( Épp tegnap beszélgettem egy szülinapi bulin anyukákkal, egyre többnek van klímaszorongása. És nem azért, mert én írom ezt a blogot, vagy mert megy a propaganda. Hanem azért mert például még mindig nem volt rendes telünk és mindannyian érezzük a változást, ha már eleget éltünk ahhoz, hogy legyen összehasonlítási alapunk. Nem kell Ausztráliába se átnézni ahhoz, hogy legyen bennünk valami belső feszültség és annak az érzése az időjárással kapcsolatban, hogy valami nincs rendben...
Válasz erre 

rnz 2020.01.20. 10:04:44

"HOGYAN KÖZÖLJÜK A GYEREKEKKEL, HOGY A BOLYGÓNAK KAMPEC?"
Kezd úgy, hogy: "Lányom/fiam, most hazudni fogok."
A bolygó legnagyobb valószínűséggel még mindig itt lesz, amikor az emberiség már nem.
A gyereknek nem magyarázni kell, hanem jó példát mutatni. Például nem cseréled le évente a mobilod, nem autóval mész a sarki boltba, nem mirelit szarokat veszel, normálisan alkalmazod a szelektív hulladékgyűjtést, visszafogottan vásárolsz, ha egy paradicsomon van egy folt, akkor nem kidobod, csak kivágod a hibás részt és még folytathatnám reggelig. A tüntikézés pont egy olyan dolog, amivel semmit sem érsz el és a gyerek sem fog belőle érteni semmit. (De szóljon valaki, ha egy ilyen tünti hatására bezárt egy környezetkímélő gyár, vagy elhagytak teljesen felesleges műanyag csomagolásokat nagy gyártók és máris emelem a kalapom.)
Azt kiszámoltad már, hogy egy ilyen rémes írásnak és a hozzá kapcsolódó megosztásoknak, kommenteknek mekkora a karbon lábnyoma?
Válasz erre 

nemecsekerno_007 2020.01.20. 10:20:31

@klímapszichológus: Mond meg nekik, hogy szedjék elő a padlásról a földrajz könyvüket :))) ha még megvan.
- folyamatosan változott a klíma a földtörténet során
- most egy melegedő ciklusban vagyunk, erre jön az antropogén hatás
- az még vitatott, hogy az emberi hatás milyen mértékű
- lehet szorongani, de tenni túl sokat nem tudunk, még lassítani se nagyon
- fel kell készülni a hatásokra, mert azok kemények lesznek
Ha ilyen klímaszorongó anyukákkal találkozol, javaslom utazzatok el mondjuk Gyöngyöspatára v. bármelyik borsodi zsákfaluba együtt. Kicsit kimozdulnak a komfortzónából :)
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 10:21:56

@rnz: A jó példával elöljárás természetesen nagyon-nagyon fontos. A "tüntikézésről" meg a mozgalmakról csak annyit, hogy azok is fontosak, mert láthatóvá teszik a témát. Másféle hatást is el lehet velük érni, erre példa itt (a repülés káros hatásaira figyelmet felhívó mozgalom miatt kevesebben ülnek repülőre): www.bbc.com/future/article/20190909-why-flight-shame-is-making-people-swap-planes-for-trains
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 10:23:55

@nemecsekerno_007: az emberi hatás és annak jelentős, éghajlatváltoztató mértéke nem vitatott. Persze most az erdőtüzek is hozzátették a magukét a karbonkibocsátásokhoz... :(
Válasz erre 

jonatanxx 2020.01.20. 10:29:56

És a világbéke is nagyon-nagyon fontos!!!!
Válasz erre 

Ki viszi karigeri után a biciklijét ? 2020.01.20. 10:37:52

Szeretném hinni, hogy ez blog csak gunyolodás az idiota libbant hisztérikákon. És a nevetségesen eltulzott pánik keltés szatirája. Mert ha nem akkor durva ez Leninéken is tultevő aljas gyilkos demagogia.
Válasz erre 

clemens 2020.01.20. 10:52:18

@klímapszichológus:
"egészen megdöbbentő néhol az a gyűlölet és vehemencia, amellyel egyesek megpróbálják diszkvalifikálni a témát"
Szerintem addig életképes az emberiség amíg a hülyeségre bátran és fennhangon ki meri/tudja mondani hogy ez bizony hülyeség, már pediglen rettegni hülyeség! Propagálni a rettegést meg még nagyobb hülyeség!
Tehát örülj neki, hogy itt zömében az életképes emberiséget képviselőkkel találkoztál.
Ezek a hozzászólók - veled ellentétben - nem rettegnek, és nem is nem találkoznak lépten-nyomon rettegőkkel, viszont idegesíti őket hogy egyesek folyamatosan rettegésre próbálják rávenni őket.
Minél többet sugallják nekik a rettegés szükségességét, mi több elkerülhetetlenségét, annál bosszúsabb hozzászólásokat produkálnak.
Válasz erre 

Alick 2020.01.20. 10:52:54

@klímapszichológus: Nyugodtan el lehet mondani azt is - az önálló gondolkodás serkentésére -, hogy a középkori felmelegedés időszakában a jelenleginél melegebb volt az éghajlat (noha a CO2 szintje akkor az ipari forradalmak előtti szinten volt):
www.sciencedirect.com/topics/earth-and-planetary-sciences/medieval-warm-period
Válasz erre 

A kecskebaszó simogató kurvaanyát minden lipsinek 2020.01.20. 10:55:12

Ez a klimahiszti, a kozepkori boszorkany uldozessel egyenerteku faszsag. Semmi mas, mint vegytiszta politikai haszonszerzes.
Válasz erre 

steery 2020.01.20. 10:57:42

Őszintén, nyíltan és főként egyenesen meg kell mondani a gyereknek, hogy a civilizáció létrehozásának és működtetésének ára van, amit mindenkinek meg kell fizetnie hosszú távon, függetlenül attól, hogy korábban mennyi hasznát tudta élvezni az előnyeinek. Jobb, ha minél előbb megbarátkozik azzal a gondolattal, hogy neki rosszabb jövője lesz, mint a szüleinek volt. Hogy egy túlnépesedett, éhínségtől sújtott, agyonszennyezett, járványoktól szenvedő, háborúkkal, menekültválságokkal, politikai cselekvésképtelenségekkel és média manipulációkkal teli világban kell élnie, küszködnie, szenvednie és meghalnia. És hogy valószínűleg nem éri meg a nyugdíjas kort, családról, gyerekről ne is álmodjon, a jólétet és a tiszta környezetet felejtse el, mert olyan csak a tévében láthat. Ezek figyelembe vételével alakítsa ki az élettervét és a jövőképét. És ha mindez nem tetszik, akkor szidja csak nyugodtan az őseit, akiknek az egészet köszönheti. Mert bármennyire környezetbarát és takarékos módon is próbál élni, a globális trendeken picit sem változtathat.
Válasz erre 

jonatanxx 2020.01.20. 11:18:24

@klímapszichológus: A tudományos tény az, hogy a Föld átlaghőmérséklete magasabb, mint a jelenlegi vagy amennyi 2100-ra lesz. Eccerűbben: most hideg van.
A klima 400 éve folymatosan melegszik, a 70-es években ez a folyamat felgyorsult. Ezzel szemben azokban az országokban ahol a klimapropaganda a leghangosabb (Európa, Észak Amerika) a népesség vagy stagnált, vagy csökkent. Ugyanakkor a Föld népessége folyamatosan nőtt. A növekedés üteme kb megegyezik a klímaváltozás felgyorsulásának ütemével. (Keresd ki és tedd egymásra a két grafikont.) Az un. fejlődő országok gazdasága és ezzel a környezetszennyezése is ebben az ütemben növekedett. Minden embernek van ökológiai lábnyoma, azokon a területeken, ahol a népesség nő nyílván ez a lábnyom is nő, különösen akkor, ha sem technikailag, sem kultúrálisan nem alkalmasak a természetbarát életvitelre. (Eccerűbben: a tengerekbe nem az Európaiak útmentén eldobott műanyag palackjai kerülnek, hanem az Ázsiai, Afrikai országok szemete, akiknél annyi a hulladék gazdálkodás, hogy ipari mennyiségben beleöntik a tengerbe, oszt jónapot!)
Összefoglalva: A klimaváltozás nem emberi tevékenység eredménye, de az hozzájárul. Megfordítani nem lehet, csak lassítani. Nem a fejlett országok életvitele gyorsította fel, hanem a fejlődő országok népesség és gazdasági növekedése, ezért ott is kell ezt megoldani. És ezt vagy tudja vagy érzi, vagy csak nem halt ki teljesen az életösztön azokban az európai és amerikai emberekben akiknek az életmódját ti, a "zöldek" támadjátok. Ezért a vehemens reakció.

A Föld, sőt a földi élet nincs veszélyben, legfeljebb nem ezek az élőlények, és nem ennyi ember fog létezni rajta. Ti nem a Földet féltitek, vagy ha tényleg azt akkor meglehetősen ostobán nagyképűek vagytok a természettel szemben. Ti magatokat féltitek, ami jogos, mert egyszerűen nincs ennyi emberre szükség a Földön. Ki marad meg, és ki nem? Azok biztosan nem, akik nem is akarnak megmaradni. A többiek meg lejátszák egymásközt.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 13:39:22

@clemens: Légy szíves értő olvasással olvasd végig a cikket. Épp az a lényege hogy NE pánikot keltsünk, főleg ne a gyerekekben. Egyébként meg a helyzet önmagában is elég gáz és abszolút érthető az is ha valaki szorong miatta.
Válasz erre 

nemecsekerno_007 2020.01.20. 13:50:12

@klímapszichológus: Épp az emberi hatás mértéke vitatott, maximum egy -tól-ig mértékben lehet megegyezni mert csak kb. 120-130 évről vannak mérések.
Az meg nyílvánvaló, hogy a nemzetközi baloldal rácsapott a témára mint gyöngytyúk a takonyra. A megoldásaik meg inkább voluntaristák és azonnali eredményeket akarnak. Ezen kívül erős a gyanúm, hogy üzlet is: el kell adni a Tesla-t, a szélerőműveket meg a többi “környezetkímélő” technológiát amibe a leggazdagabb 10% fektetett pénzt, mert nyílván több pénzt akarnak keresni.
Akkor hinném el, hogy tényleg a Föld miatt teszik ezt, ha felmerülne olyan megoldás, hogy elengednek államadósságot v. a kamatokat olyan országnak amelyik az adósság v. a kamat értékében környezetkímélő technológiákat vezet be. Egyelőre semmi hasonlót nem látok. Meg lehetne például határozni, hogy 1 dollárnak mennyi az ökológiai lábnyoma és meghatározni egy globális átlagot/fő értéket. Akinek ennél több dollárja van az ökológiai adót fizet.
Kicsit furcsának tűnhetnek az ilyen ötketek, de ezeknek lenne értelme mert nem a csórókkal fizettetnék meg a klímaváltozás elleni harcot. Nyílván ez nem érdeke a leggazdagabb 10%-nak, ezért se merült fel. Nekik pont jól jönnek a klímavédők mint hasznos hülyék.
Válasz erre 

a windows egy szemét 2020.01.20. 13:50:26

@klímapszichológus:

"Miért is pusztuljon az, aki másképp gondolkozik, mint te? "
Talán mert az az ostobaság amit képviseltek az lassan napi rendszerességgel jelenik meg valahol és ezzel a sok baromsággal sulykoljátok a további ostobákat ahelyett, hogy valós adatokat közölnétek és valós megoldásokat próbálnátok meg kitalálni.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 13:52:04

@a windows egy szemét: kik azok a "mi"? Én a klímaváltozással kapcsolatos kommunikációt és lelki jelenségeket vizsgálom. Rengeteg adat és megoldás is létezik, keress rá a neten.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 13:53:44

@nemecsekerno_007: a párizsi egyezmény szerint a fejlődő országok kompenzációt kapnak a karbonsemlegesség érdekében tett törekvéseikért. Magyarország is fog pénzt kapni erre a legutóbbi megállapodások szerint.
Válasz erre 

VT Man 2020.01.20. 14:16:01

Azért remélem a palackos ásványvíz még fogy otthon rendesen, mert "annak jó az íze", meg "hormonokkal mérgezik a csapvizet".

Ja, meg nyilván kell az energiazabáló városi telepjáró is, mint a németeknek, mert "az a menő".

A bolygó pedig nem most fog, többmilliárd év után elpusztulni.
Persze azért érdemes csökkenteni a szemetelést, szennyezést, de nem kell ekkora hisztéria mellé.

Inkább azt meséld el a gyerekeknek, hogy miért nem lesz nyugdíjuk, mire oda jutnának.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 14:18:14

@VT Man: nem veszek palackos vizet otthonra, ha kíváncsi vagy rá. Városi terepjáróm sincsen, biciklivel meg tömegközlekedéssel közlekedem, de nem vetem meg azt, aki autóval mert van hogy máshogy nem lehet megoldani (pl oviba, bölcsődébe szállítás ha messzire kaptál helyet a gyereknek). A bolygó természetesen nem pusztul el, csak rengeteg faj pusztul ki és jóval rosszabbak lesznek az életfeltételek, mint most.
A pénzügyi felvilágosítás is nagyon fontos persze, de ez itt egy klímapszichológiával foglalkozó blog :)
Válasz erre 

telkoe 2020.01.20. 14:47:09

Ha a gyerek nem erti a sok klimahulyeseget akkor elmagyarazom neki azt amit itt irtak: clintel.nl/prominent-scientists-warn-un-secretary-general-guterres/ Pszichologusra akkor van szukseg, ha egy ugyes marketingceg egy aspergeres kislannyal probalja eladni a klimahisztit.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 14:50:39

@telkoe: Az olajipar bizos nagyon büszke volt dolgozójára, Berkhout úrra: www.resilience.org/stories/2019-09-16/climate-science-deniers-planning-european-misinformation-campaign-leaked-documents-reveal/
Az olajipar további trükkjeiről és kommunikációs kampányairól itt olvashatsz még: klimapszichologia.blog.hu/2019/12/27/igy_nevelte_ki_az_olajipar_a_klimaszkepticizmust
Úgy gondoltad, átlátsz a szitán, igaz? :D
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 14:57:17

@telkoe: amúgy bárki aki azt gondolja, hogy egy Greta Thunbergnek profibb és gazdagabb marketinggépezete van (még akkor is ha zöld energiás cégek állnának mögötte!), mint az olajiparnak (ami az egész gazdaságunkat mozgatja gyakorlatilag!), teljes illúzióban él. Az olajipar teljes gőzzel rajta van azon, hogy tolja a klímaszkepticizmust és elhitesse emberekkel, hogy akkor okosak, ha mint Te, átlátnak a szitán :D Ennél ironikusabb kevés dolog van. A lényeg hogy akit Te beidéztél az a Shell alkalmazottja volt és anno újfajta olajkitermelési technológiákon dolgozott. Nem lóg ki szerinted a lóláb hogy mindezek után nyomat egy klímaváltozás hatásait megkérdőjelező kampányt? Gondolkodni és rákeresni dolgokra ÉR!
Válasz erre 

midnightcoder2 2020.01.20. 17:37:37

@steery: És persze azt is, hogy az õseinek a technikai civilizáció nélkül klasszisokkal szarabb élete volt mint neki.
Válasz erre 

midnightcoder2 2020.01.20. 17:37:49

@klímapszichológus: "amúgy bárki aki azt gondolja, hogy egy Greta Thunbergnek profibb és gazdagabb marketinggépezete van (még akkor is ha zöld energiás cégek állnának mögötte!), mint az olajiparnak (ami az egész gazdaságunkat mozgatja gyakorlatilag!), teljes illúzióban él."

Szerintem Greta mögött kb. senki sincs. Az amcsi baloldali médiának viszont érdeke hogy ne Trump bácsi gyõzzön. Az olajlobbi mögött tényleg sok pénz van, de nem egységes. Az oroszok Pl. nem hiszem, hogy sok mindenbe beleszólnának. Az arabok segge alatt nem tudni még mennyi olaj van, de a szaudiak valószínûleg kiszámolgatták az ujjacskáikon, hogy mire az elektromos autók érezhetõ problémát okoznának, addigra elfogy. Amcsi oldalon van palaolaj, de a kitermelése elég gázos, komoly földrengéseket okozhat. Ezeknek a cégeknek sem biztos, hogy gond ha visszaesik az olajfogyasztás, és azért csuknak be, mint ha el kell magyarázni a részvényeseknek, hogy ha tovább megy a bolt, fél USA gallyra megy... Az oroszoknak pedig van más bajuk is mint a Gréta.
Válasz erre 

nemecsekerno_007 2020.01.20. 17:37:54

@klímapszichológus: Kompenzációt?!? Ez valami vicc :))))))
Válasz erre 

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.20. 21:18:23

@rnz:

Még egy megjegyzés: Szerinted mennyivel zöldebb lenne, ha pl. fagyasztott zöldborsó helyett befőttes üvegben tartósított zöldborsót vennék?
Válasz erre 

dukeekud 2020.01.20. 21:18:41

Felhaborito amit liberalisok a kornyezetvedelemmel muvelnek.
Mostanaig nem volt nalam radikalisabb kornyezetvedo, de miota a liberalisok az aljas politikai celjaik megvalositasara hasznaljak a klimavedelmet, azota inkabb hanyagolom a temat. Szegyelnem magam, ha barmiben is egy platformra kerulnek ezekkel a hazug demagogokkal
Valojaban a liberalisok a legnagyobb ellensegei kornyezetnek, mert a pitianer politikai celjaik miatt totalisan lejaratjak nevetsegesse teszik a temat, es ezzel a valodi cselekves lehetoseget akadalyozzak.
Válasz erre 

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.20. 21:18:48

@rnz:

"nem mirelit szarokat veszel"

Már bocsánat, de miért is tartod szarnak a fagyasztott élelmiszereket? Jó, a fagyasztott készételek nem kimondottan jók, de alkalmanként, amikor az embernek nincs kedve vagy ideje frissen főzni, igen jól jönnek.

Jómagam fagyasztott zöldségeket szoktam nagyobb mennyiségben bevásárolni, mert a legközelebbi város 25km, a falusi kisboltban pedig kicsi a választék és drágább is (ami természetesen nem a bolt hibája, egy kisbolt nyilván nem versenyezhet egy áruházlánccal). Nálunk a zöldborsó és a mexikói vegyes zöldség a sláger, gyakran fogyasztjuk. Na mármost, szerinted mennyivel lenne "zöldebb", ha két-háromnaponta beautóznék a városba a piacon megvenni a zöldséget? Persze lehetnék zöld és kerékpárral vagy autóbusszal is mehetnék bevásárolni, de cipekedjen az, akinek 4 anyja van. Inkább beautózok kéthetente vagy havonta és megveszem a fagyasztott zöldséget ugyanennyi időre.
Válasz erre 

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.01.20. 21:19:09

Ja, most látom, hogy itt is (mint minden balos megmondó blogon) cenzúra van. Kíváncsi vagyok, megjelenik-e a hsz-om egyáltalán, és főleg mikor.
Válasz erre 

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.01.20. 21:19:26

Szóval a szexszel egyenértékű a klímaváltozás az életben? Ha az üzleti oldalát nézzük, biztosan, mert az előbbi mintájára ez utóbbi is egy hatalmas üzlet lesz egyre inkább. Jól mutatja ezt ez a blog is.
Már itt vannak a klímapszichológusok is! Ugyan, ma a népesség kb. 1%-a foglalkozik ezzel a témával komolyabban, de már épül rá az üzlet is. Beszedni minél több pénzt a pórnéptől.

A probléma jelentőségét jól mutatja a bemutatkozó oldaladon olvasható idézet: "Annak ellenére, hogy a klímaváltozás jelentős, de pontosan nem meghatározható része egyértelműen emberi tevékenységhez kapcsolódik..." Szóval, mekkora valójában ez a "pontosan nem meghatározható rész"? Igen, akkora, amekkorának mondom (hazudom).

Tudtad, hogy az 1970-es években még mindenki (mármint a "haladó" országokat értve) amiatt aggódott, hogy jégkorszak lesz 2020-ra? Igen, JÉGKORSZAK! Mindenki meg fog fagyni. Mert a "tudósok'" ezt mondták. Ugyanazok a "tudósok", akik ma azt mondják, hogy JÖVŐRE mindenki meg fog főni.

Azért a helyedben elgondolkodnék azon, hogy hozzászólók 99%-a nem ért a cikkeddel egyet (és ezt most finoman fogalmaztam). De, tudom, mindenki szembe jön az autópályán. Ja, és ha valaki még nem ért egyet veled, az nem agresszív.

És most itt nem arról van szó, hogy ne védjük a természetet, mert azt minden normális ember védi már több száz, ezer éve. Hanem arról, hogy nem ülünk fel mindenféle propagandának és nem hiszünk el minden cikket – főleg, ami a Zinterneten terjed. Hanem helyette gondolkodunk, használatba véve az agyunkat és a megszerzett tudásunkat (ha van ilyen). Ha ezekre nem vagyunk képesek, inkább csöndben maradunk.

Végül a cikkre reagálva: többek között pont a "klímapszichológus" fogja tönkretenni a gyereket úgy, hogy a téma jelentőségét erősen felnagyítva az agyába teszi a rettegést, megjelölve a témát, amitől félni kell. Egy normális gyerek nem foglalkozik ilyenekkel, de ha egy felnőttől azt hallja, hogy ettől rettegni kell, akkor az rámehet az életére. Ennyi erővel ijesztegethetnénk a sötétben bujkáló csúnya mumussal is.

Asszem, elmegyek klímafényképésznek. Tuti biznisz! ;)))
Válasz erre 

midnight coder 2020.01.20. 21:19:37

@VT Man: "Azért remélem a palackos ásványvíz még fogy otthon rendesen, mert "annak jó az íze", meg "hormonokkal mérgezik a csapvizet"."

Tudod, a helyzet az, hogy bár a különféle vízmű társaságok esküsznek, hogy nálunk (szinte) mindenhol kiváló a csapvíz, ez az állítás azért itt-ott kihívásokkal küzd az igazságnak való megfelelés terén. Pl. itt ahol én lakom Pesten tényleg jó a víz. Az előző helyen is jó volt. Anyósnál is jó volt egy darabig, aztán szinte ihatatlanná vált. Füstöl a klórtól, és utána is olyan íze lett, mintha előzőleg már megitta volna valaki. Úgy hogy ott bizony szódavizet iszunk, igaz többször felhasználható palackból, a szikvizes bácsitól.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 21:21:50

@Fotósképző: Megintcsak értő olvasást javasolnék, hiszen a cikk sehol nem állítja, hogy rettegés kellene a gyerekek fejébe plántálni. A tudományos tényeket azonban sosem árt átadni a következő generációnak. Hogy hogyan, erről szól ez a cikk.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 21:24:00

@Fotósképző: nagyon vicces, hogy a honlapodat és fotós szolgáltatásodat webcímmel reklámozva papolsz itt nekem arról, hogy hogyan szedem be a pénzt a pórnéptől :D Én értem, hogy nehéz a helyzete a fotósoknak de irigykedni nem kellene - pont rám :D
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.20. 21:29:10

@dukeekud: Tehát ha jól értem, most azért nem véded a környezetedet, mert más is ezt teszi és zászaljára tűzte a témát (végre). Végül is logikus. Egyébként Magyarországon ez már nem csupán a baloldal témája. Lásd: www.szeretlekmagyarorszag.hu/orban-viktor-aki-szerint-a-klimavaltozas-egy-kommunista-trukk-az-nem-normalis/
Válasz erre 

ubu1a 2020.01.21. 08:49:52

Nem kell gyereket vállalni. Hosszú távon így lehet a legtöbbet tenni a klímaváltozás ellen és egyúttal nem merül fel a probléma, hogy bármit is el kéne magyarázni.
Válasz erre 

szánmonoxid 2020.01.21. 08:50:19

@midnight coder:
Az ilyen vizet állni kell hagyni legalább 2 órán át, onnantól normális íze lesz.

@klímapszichológus:
Senki nem mondta, hogy nem változik a klíma. Azt mondta mindenki, hogy az a klímahiszti baromság, amit te bemutatsz. A Föld klímája a Föld megalapítása (C Rejtő Jenő) óta folyton változik, néhány tízezer éves periódusokban. Most éppen egy jégkorszakok utáni melegedési periódus van.
Azt tudtad, hogy az Antarktisz jege alatt pálmafák maradványai vannak?
Gondolod, hogy ezek azóta kipusztult fagytűrő pálmák voltak? Vagy valaki esetleg odahordta őket Afrikából?
(És nem, nem a Pangea időszakból maradtak ott.)
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.21. 08:52:45

@szánmonoxid: Definiáld kérlek a "klímahiszti" fogalmát. Nagyon egyszerű címszavakban beszélni, de talán érdemes lenne kifejteni, mit értesz alatta. Én úgy gondolom, hogy egy hárító mechanizmus "addig sem kell a témával foglalkozni, amíg el lehet bagatellizálni a "hiszti" szóval."
Válasz erre 

szánmonoxid 2020.01.21. 08:54:08

@midnight coder:
Azt tudtad, hogy a Föld teljes lakossága elférne úgy Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, hogy mindenkire egy teljes négyzetméter jutna? Egy átlagos tüntetésen ennek a fele sem jut.

@klímapszichológus:
Talán vedd észre, hogy faszságokat hordtál össze, ezért nincs EGYETLEN EGY téged támogató hozzászólás SEM. Pártállástól függetlenül, mert látok ám itt nemcsak fideszes meg jobbikos hozzászólókat, én sem az vagyok.
Szóval sikerült megvalósítanod azt, amit a politikusoknak eddig nem: egy platformra állítottad a politikailag különböző oldalon állókat.
Nagy kár, hogy mindezt azzal, hogy egetverő baromságokat hordtál össze, és ezt mindenki így látja, pártfüggetlenül.

Mellesleg te is álnéven rontod itt a levegőt, szóval nem tudom, miért dörgölöd ezt mások orra alá.

@Ki viszi karigeri után a biciklijét ?:
Nem, ez a hülye komolyan gondolja, nemcsak megjátssza.
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.21. 09:08:14

@szánmonoxid: A statisztikákat illetően: Nézd, 31 ember szólt hozzá, 80 lájkolta. Ezenkívül kaptam egy cikkfelkérést máshova. Szóval a "mindenki így látja" kicsit erős, amikor több mint 7000 megtekintésből 31 emberből általánosítasz... Értem én, hogy szeretnéd úgy érezni, a Te véleményedet osztja mindenki, de ez szerencsére nem így van. Sőt, a helyzet az, hogy klímatémában egyre inkább egy platformra kerül az összes politikai párt Magyarországon, méghozzá arra, hogy fontos a téma és foglalkozni kell vele. Az, hogy vannak akik későn kapcsolnak, szkeptikusok, klímatagadók, természetes - ők persze mindenhol igyekeznek hallatni a hangjukat, itt is. De egyre kisebb szelete vagytok a népességnek, egy Eurobarometer felmérés szerint a lakosság 85%-a gondolja súlyosnak a problémát és 95% támogatja a klímasemlegesség elérésének a tervét. hu.euronews.com/2019/09/11/sulyos-problema-a-klimavaltozas-a-magyarok-85-szazaleka-szerint
Ha ez így van és ennyien tartják fontosnak ezt a témát, természetes hogy a fiatalabb generációval is beszélgetni kell róla - tehát innen a cikk relevanciája, még ha nem is tetszik pár embernek.

A komment szekcióban az egyetértők általában nem ragadnak billentyűzetet, jóval inkább azok akik úgy érzik, politikai ideológiájukat sérti valami - ja, meg a trollok akiknek ez a szórakozásuk és nagyon ráérnek. Az ő kedvükért hoztam be az előmoderációt, mert érthető módon nem akarom etetni őket, és már a többi cikknél jó páran a jelenlegi 31-ből elmondták ugyanilyen stílusban a véleményüket.

A hozzászólásokat, "érveket" és a stílust egyébként külön cikkben fogom elemezni, mert nagyon tanulságosak, szóval köszönöm szépen őket!
Válasz erre 

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.21. 18:54:38

@klímapszichológus:

"Szóval a "mindenki így látja" kicsit erős, amikor több mint 7000 megtekintésből 31 emberből általánosítasz..."

Mondjuk az sem túl erős érv. hogy 7000 megtekintésből lett 80 lájk. Még akkor sem, ha tudjuk, hogy 7000 megtekintés nem jelent 7000 olvasót.

"Az, hogy vannak akik későn kapcsolnak, szkeptikusok, klímatagadók, természetes"

Mit értesz klímatagadón? Mert ugye a klímaváltozást senki nem tagadja, csupán abban van véleménykülönbség, mennyire meghatározó ebben az antropogén hatás - na de ezt igazából senki nem tudja bizonyossággal megmondani. Na mármost, ha figyelembe vesszük, hogy 20-30 éve tényleg még új jégkorszakkal riogattak a klímatudósok, akkor legalábbis nem teljesen alaptalan a mostani jóslatokkal szembeni szkepszis.

"A komment szekcióban az egyetértők általában nem ragadnak billentyűzetet, jóval inkább azok akik úgy érzik, politikai ideológiájukat sérti valami"

Látod, ez egy megalapozatlan előítélet. Arra nem gondolsz, hogy sokan nem politikai ideológia alapján, hanem más, politikától vagy bármiféle ideológiától független okokból érzik túlzónak a mostani klímafelbuzdulást? Nem kell ám minden eltérő vélemény mögött politikát meg ideológiát keresni!
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.21. 19:00:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
lássuk sorban.
1. Tényeket közöltem. Nem állítottam, hogy "mindenki" lájkolta, míg a kommentelő azt állította hogy "mindenki így látja". Ez nyilvánvalóan nem igaz.

2. de igen, meg tudják mondani, hogy antropogén a hatás tehát a jelenlegi klímaváltozást az emberi beavatkozás okozza az üvegházhatású gázok kibocsátásával. Ezt már 100 éve megmondták egyébként, ennyit a jelenlegi klímafelbuzdulásról - már éppen ideje volt... Ha ismered a tényeket, nem gondolnád túlzónak a "klímafelbuzdulást" - épp az a gond, hogy nem elegendő az, amit teszünk jelenleg össztársadalmilag, politikailag, törvényhozóilag stb. azért, hogy lassítsuk a folyamatokat. Hogy hogyan lehetne ezt elérni, milyen kommunikációval, többek között erről szól a blog. Tehát ha nem gondolod, hogy emberi tevékenység okozza a jelenlegi klímaváltozást, nézz utána a szakirodalomnak - és mindig nézd meg, ki támogatja a jelentéseket, amiket olvasol. Ajánlom figyelmedbe: klimapszichologia.blog.hu/2019/12/27/igy_nevelte_ki_az_olajipar_a_klimaszkepticizmust
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.21. 19:09:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ui: fontos reagálnom a jégkorszakos kijelentésre is. Tény hogy a 70es években egyes kutatók úgy gondolták, hűlés tapasztalható, de nem volt tudományos konszenzus (10% gondolta csupán így, míg 60% felmelegedést mondott). Mos VAN tudományos konszenzus (ember okozza, felmelegedés van és megoldható lehetne a probléma) és ez nagyon nagy különbség. Részletek itt a jégkorszakról: skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s.htm
Válasz erre 

klímapszichológus 2020.01.22. 09:25:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ahogy azt már többször említettem, ez nem a klímaváltozás tudományával foglalkozó oldal, hanem az azzal kapcsolatos lelki és kommunikációs jelenségekkel foglalkozik. Így nem tisztem elmagyarázni, melyik klímaszkeptikus hol téved stb, ezt megtették már mások elég guglizni hozzá egy kicsit.

A legnagyobb hiba, amit az amerikai sajtó elkövetett az az volt, hogy úgy tárgyalta ezt a témát, hogy a "pártatlan tájékoztatás" jegyében megszólaltatott klímaszkeptikusokat is, tehát egy egyetértő és egy tagadó - így néztek ki a műsorok. Ezzel csak az a baj, hogy azt az illúziót keltették, mintha legalábbis valóban vitatva lenne a téma, méghozzá 50-50%-ban.

A helyzet azonban az, hogy tudományos konszenzus van, 97%-a a klímatudósoknak egyetért abban, hogy emberi tevékenység okozza a jelenlegi klímaváltozást. Mivel én nem szeretném az amerikai sajtó által elkövetett hibát újrajátszani ezért akkor fogok klímaszkeptikusokról idézeteket és kommenteket beengedni, ha mindegyik mellé beidézel még legalább 32 nem szkeptikus klímatudóst is - csak hogy fair legyen a reprezentáció.

Javaslom ezt a videót 2:18-tól nézn :D www.youtube.com/watch?v=cjuGCJJUGsg&feature=emb_title
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:
Facebook

A klímaváltozás lelki oldala.

Bemutatkozás

  • Bemutatkozás

Hasznos! (segédanyagok, cikkek)

  • Önkormányzatoknak
  • Trénereknek, tanároknak
  • Zöldterületek + egészség

Utolsó kommentek

  • klímapszichológus: @A Joda visszatér: a célom a blogon nem a klímaváltozás tudományos alapjainak ismertetése vagy meg... (2021.07.08. 08:05) Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?
  • A Joda visszatér: @arthurthedent: Egyébként azt az oxigént, amely az esőerdőkben termelődik, az ott élő állatok fel ... (2021.07.08. 07:55) Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?
  • A Joda visszatér: @klímapszichológus: Nem vagyok zöldellenes, egy csomó káros anyagot okádnak a gyárkéményének, erőm... (2021.07.08. 07:55) Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?
  • klímapszichológus: @A Joda visszatér: legfeljebb feleslegesen tettük zöldebbé és fenntarthatóbbá a bolygót. Affene! w... (2021.07.07. 08:05) Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?
  • A Joda visszatér: Azt is mondjuk el nekik, hogy a klímaváltozás nem a CO2 kibocsátás miatt van : magyarnarancs.hu/t... (2021.07.07. 08:02) Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?
  • Utolsó 20

Friss topikok

  • klímapszichológus: @A Joda visszatér: a célom a blogon nem a klímaváltozás tudományos alapjainak ismertetése vagy meg... (2021.07.08. 08:05) Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?
  • klímapszichológus: @Kovacs Nocraft Jozsefne: Ahogy azt már többször említettem, ez nem a klímaváltozás tudományával f... (2020.01.22. 09:25) Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?
  • klímapszichológus: @laci_52: a klímaváltozással foglalkozó kutatók legalább 97%-a egyetért azzal, hogy ember okozza. (2019.12.26. 14:21) 5 tipp Karácsonyra a családi klímabeszélgetésekhez
  • klímapszichológus: A továbbiakban a rasszista tartalmú kommenteket moderálom. @midnight coder, a rasszista megfogalma... (2019.11.12. 07:39) Az őserdőmentő fehér ember esete a zöld békával
  • klímapszichológus: @Alick: Örülök, hogy hasznosnak találod az oldalt! ;-) (2019.11.07. 22:02) Klímahiszti vagy jogos para? Te hogyan küzdesz meg a klímaváltozással?

Bejegyzések

  • Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?
  • Mi az a társadalmi marketing? És hogyan változtathatja meg a világot?
  • Fenntarthatóságra nevelés óvodáskorban
  • Kihez hogyan szóljunk?
  • A hatékony önkormányzati klímakommunikáció alapjai
  • A koronavírus sokkal jobb sztori, mint a klímaváltozás
  • Update Norbi és a klímaváltozás pszichológiája
  • 6+1 módszer az óvodai/iskolai légszennyezettség ellen
  • Nem hiszel a klímaváltozásban? Kevesebbet fogsz szexelni.
  • Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

Címkék

bevonás (2) civil (1) coaching (1) család (1) depresszió (1) egészség (1) erdőfürdő (1) esemény (1) fák (1) fenntarthatóság (7) gyerekek (2) hasznos (3) innováció (1) inspiráló (4) iskola (1) kampány (1) Karácsony (1) klímaakció (1) klímakommunikáció (7) klímapszichológia (1) klímaszkepticizmus (2) klímatörténet (1) klímaváltozás (7) kommunikáció (4) környezetvédelem (5) koronavírus (1) közösségépítés (1) közösségi kert (2) kutatás (1) légszennyezettség (1) marketing (2) mentális egészség (2) mozgalom (1) művészet (1) nemzetközi (1) nevelés (1) okos város (1) oktatás (1) olajipar (1) önkormányzat (3) őserdő (1) összeesküvés-elmélet (1) összefogás (1) óvoda (3) pozitív (1) pszichológia (7) ráhatás kvadráns (1) rendszerinnováció (1) smart city (1) start-up (1) storytelling (4) stratégia (2) szemléletformálás (2) szerző (1) tanároknak (1) társkeresés (1) történetmesélés (4) Trump (1) trump (1) várostervezés (1) workshop (1) zene (1) zöldfelület (3) zöldterület (3) Címkefelhő

Keresés

Archívum

  • 2021 július (1)
  • 2021 március (3)
  • 2020 április (1)
  • 2020 március (1)
  • 2020 február (2)
  • 2020 január (3)
  • 2019 december (4)
  • 2019 november (3)
  • 2019 október (6)
  • Tovább...

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Egyéb

A klímaváltozás és fenntarthatóság lelki (és kommunikációs) oldala.
süti beállítások módosítása
Dashboard