Klímapszichológia

Utolsó kommentek:

klímapszichológus 2021.07.08. 08:05:35

@A Joda visszatér: a célom a blogon nem a klímaváltozás tudományos alapjainak ismertetése vagy megvitatása, mivel ezek nem az én szakterületeim. Ami biztos, az az, hogy
1. a klíma változik, ehhez alkalmazkodni kell (városi hőstressz kezelése, villámárvizek elvezetése, aszályosodás kezelése stb. stb.) - aki ezt vitatja, az beszéljen nagyszülőkkel, nézegessen grafikonokat, olvasson utána vagy hagyatkozzon saját élettapasztalatára.
2. jelenlegi rendszereink fenntarthatatlanok és mind a környezetre, mind az egészségre károsak, ezen meg változtatni kell. Azt hiszem, ezen nincs mit magyarázni, ebben Te is egyet értesz.
Hogy hogyan kell alkalmazkodni és változtatni, illetve hogyan lehet ebbe minél több embert bevonni a fentiekbe, hogyan lehet ezeket jól kommunikálni illetve milyen mentális következményei vannak a klímaváltozásnak, erről szól a blog.
Tehát nem én vagyok a Te embered, ha tudományos vitákat szeretnél a légköri gázokról, abszorpciós modellekről és az MTA igazolási módszereiről, javaslom a HuPCC-t magam helyett: hupcc.hu/

Bejegyzés: Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?

A Joda visszatér 2021.07.08. 07:55:16

@arthurthedent: Egyébként azt az oxigént, amely az esőerdőkben termelődik, az ott élő állatok fel is használják.

Bejegyzés: Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?

A Joda visszatér 2021.07.08. 07:55:14

@klímapszichológus: Nem vagyok zöldellenes, egy csomó káros anyagot okádnak a gyárkéményének, erőművek, de ettől még nem a CO2 kibocsátás növekedése okozza a földi átlaghőmérséklet növekedését. A 33 éve megalkotott IPCC modell pedig durván túlbecsülte a globális hőmérséklet növekedést mostanra..

Bejegyzés: Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?

A Joda visszatér 2021.07.07. 08:02:24

Azt is mondjuk el nekik, hogy a klímaváltozás nem a CO2 kibocsátás miatt van :

magyarnarancs.hu/tudomany/nem-a-szenlobbi-ugynoke-78989

"A lényeg, hogy a ma használatos üvegház-modell alapvető fizikai meghatározottságokról nem ad számot. A légkör hosszúhullámú sugárzási szerkezetét - amely az üvegházhatást meghatározza - globális skálájú energetikai kényszerek vezérlik. Szakszerűen szólva, a légkör hosszúhullámú átlátszósága, opacitása, infravörös optikai mélysége - amelyek valamennyien a köznapian üvegházhatásnak, avagy "hőcsapda-hatásnak" nevezett jelenség szakmai mérőszámai - a földi rendszerben egy hosszú távú, stacionárius, elméletileg is levezethető konstans érték körül ingadozik, melyet nem lehet a légkör üvegházhatású gázainak hozzáadásával vagy kivonásával szabadon változtatni. Miskolczi levezette ezt a konstanst, és megmutatta, hogy a földi légkör tényleges üvegházhatása valóban egyenlő ezzel. A projektemben sikerült igazolni mind az elméleti levezetést, mind pedig - független adatbázisokon - a valós adatokkal való egyezést. A konklúzió hétköznapian szólva: a jelenlegi globális felmelegedés NEM ÜVEGHÁZ-melegedés."

Bejegyzés: Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?

midnight coder 2021.07.07. 07:58:33

Mire a gyerek felnõ, az emberiség is eljut oda, hogy rájön hogy a klíma szabályozása a megoldás és mesterségesen lecsökkenti a globális hõmérsékletet vagy 5 fokkal. Addigra már inkább az lesz a téma, hogy miért nem lépték ezt meg 20 évvel korábban.

Bejegyzés: Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?

arthurthedent 2021.07.07. 07:58:30

Az oxygén 70-80%-át planktonok termelik. Nem a fák.

Bejegyzés: Beszéljünk-e klímaváltozásról már az óvodában?

klímapszichológus 2020.01.22. 09:25:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ahogy azt már többször említettem, ez nem a klímaváltozás tudományával foglalkozó oldal, hanem az azzal kapcsolatos lelki és kommunikációs jelenségekkel foglalkozik. Így nem tisztem elmagyarázni, melyik klímaszkeptikus hol téved stb, ezt megtették már mások elég guglizni hozzá egy kicsit.

A legnagyobb hiba, amit az amerikai sajtó elkövetett az az volt, hogy úgy tárgyalta ezt a témát, hogy a "pártatlan tájékoztatás" jegyében megszólaltatott klímaszkeptikusokat is, tehát egy egyetértő és egy tagadó - így néztek ki a műsorok. Ezzel csak az a baj, hogy azt az illúziót keltették, mintha legalábbis valóban vitatva lenne a téma, méghozzá 50-50%-ban.

A helyzet azonban az, hogy tudományos konszenzus van, 97%-a a klímatudósoknak egyetért abban, hogy emberi tevékenység okozza a jelenlegi klímaváltozást. Mivel én nem szeretném az amerikai sajtó által elkövetett hibát újrajátszani ezért akkor fogok klímaszkeptikusokról idézeteket és kommenteket beengedni, ha mindegyik mellé beidézel még legalább 32 nem szkeptikus klímatudóst is - csak hogy fair legyen a reprezentáció.

Javaslom ezt a videót 2:18-tól nézn :D www.youtube.com/watch?v=cjuGCJJUGsg&feature=emb_title

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

klímapszichológus 2020.01.21. 19:09:55

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ui: fontos reagálnom a jégkorszakos kijelentésre is. Tény hogy a 70es években egyes kutatók úgy gondolták, hűlés tapasztalható, de nem volt tudományos konszenzus (10% gondolta csupán így, míg 60% felmelegedést mondott). Mos VAN tudományos konszenzus (ember okozza, felmelegedés van és megoldható lehetne a probléma) és ez nagyon nagy különbség. Részletek itt a jégkorszakról: skepticalscience.com/ice-age-predictions-in-1970s.htm

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

klímapszichológus 2020.01.21. 19:00:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
lássuk sorban.
1. Tényeket közöltem. Nem állítottam, hogy "mindenki" lájkolta, míg a kommentelő azt állította hogy "mindenki így látja". Ez nyilvánvalóan nem igaz.

2. de igen, meg tudják mondani, hogy antropogén a hatás tehát a jelenlegi klímaváltozást az emberi beavatkozás okozza az üvegházhatású gázok kibocsátásával. Ezt már 100 éve megmondták egyébként, ennyit a jelenlegi klímafelbuzdulásról - már éppen ideje volt... Ha ismered a tényeket, nem gondolnád túlzónak a "klímafelbuzdulást" - épp az a gond, hogy nem elegendő az, amit teszünk jelenleg össztársadalmilag, politikailag, törvényhozóilag stb. azért, hogy lassítsuk a folyamatokat. Hogy hogyan lehetne ezt elérni, milyen kommunikációval, többek között erről szól a blog. Tehát ha nem gondolod, hogy emberi tevékenység okozza a jelenlegi klímaváltozást, nézz utána a szakirodalomnak - és mindig nézd meg, ki támogatja a jelentéseket, amiket olvasol. Ajánlom figyelmedbe: klimapszichologia.blog.hu/2019/12/27/igy_nevelte_ki_az_olajipar_a_klimaszkepticizmust

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.21. 18:54:38

@klímapszichológus:

"Szóval a "mindenki így látja" kicsit erős, amikor több mint 7000 megtekintésből 31 emberből általánosítasz..."

Mondjuk az sem túl erős érv. hogy 7000 megtekintésből lett 80 lájk. Még akkor sem, ha tudjuk, hogy 7000 megtekintés nem jelent 7000 olvasót.

"Az, hogy vannak akik későn kapcsolnak, szkeptikusok, klímatagadók, természetes"

Mit értesz klímatagadón? Mert ugye a klímaváltozást senki nem tagadja, csupán abban van véleménykülönbség, mennyire meghatározó ebben az antropogén hatás - na de ezt igazából senki nem tudja bizonyossággal megmondani. Na mármost, ha figyelembe vesszük, hogy 20-30 éve tényleg még új jégkorszakkal riogattak a klímatudósok, akkor legalábbis nem teljesen alaptalan a mostani jóslatokkal szembeni szkepszis.

"A komment szekcióban az egyetértők általában nem ragadnak billentyűzetet, jóval inkább azok akik úgy érzik, politikai ideológiájukat sérti valami"

Látod, ez egy megalapozatlan előítélet. Arra nem gondolsz, hogy sokan nem politikai ideológia alapján, hanem más, politikától vagy bármiféle ideológiától független okokból érzik túlzónak a mostani klímafelbuzdulást? Nem kell ám minden eltérő vélemény mögött politikát meg ideológiát keresni!

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

klímapszichológus 2020.01.21. 09:08:14

@szánmonoxid: A statisztikákat illetően: Nézd, 31 ember szólt hozzá, 80 lájkolta. Ezenkívül kaptam egy cikkfelkérést máshova. Szóval a "mindenki így látja" kicsit erős, amikor több mint 7000 megtekintésből 31 emberből általánosítasz... Értem én, hogy szeretnéd úgy érezni, a Te véleményedet osztja mindenki, de ez szerencsére nem így van. Sőt, a helyzet az, hogy klímatémában egyre inkább egy platformra kerül az összes politikai párt Magyarországon, méghozzá arra, hogy fontos a téma és foglalkozni kell vele. Az, hogy vannak akik későn kapcsolnak, szkeptikusok, klímatagadók, természetes - ők persze mindenhol igyekeznek hallatni a hangjukat, itt is. De egyre kisebb szelete vagytok a népességnek, egy Eurobarometer felmérés szerint a lakosság 85%-a gondolja súlyosnak a problémát és 95% támogatja a klímasemlegesség elérésének a tervét. hu.euronews.com/2019/09/11/sulyos-problema-a-klimavaltozas-a-magyarok-85-szazaleka-szerint
Ha ez így van és ennyien tartják fontosnak ezt a témát, természetes hogy a fiatalabb generációval is beszélgetni kell róla - tehát innen a cikk relevanciája, még ha nem is tetszik pár embernek.

A komment szekcióban az egyetértők általában nem ragadnak billentyűzetet, jóval inkább azok akik úgy érzik, politikai ideológiájukat sérti valami - ja, meg a trollok akiknek ez a szórakozásuk és nagyon ráérnek. Az ő kedvükért hoztam be az előmoderációt, mert érthető módon nem akarom etetni őket, és már a többi cikknél jó páran a jelenlegi 31-ből elmondták ugyanilyen stílusban a véleményüket.

A hozzászólásokat, "érveket" és a stílust egyébként külön cikkben fogom elemezni, mert nagyon tanulságosak, szóval köszönöm szépen őket!

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

szánmonoxid 2020.01.21. 08:54:08

@midnight coder:
Azt tudtad, hogy a Föld teljes lakossága elférne úgy Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, hogy mindenkire egy teljes négyzetméter jutna? Egy átlagos tüntetésen ennek a fele sem jut.

@klímapszichológus:
Talán vedd észre, hogy faszságokat hordtál össze, ezért nincs EGYETLEN EGY téged támogató hozzászólás SEM. Pártállástól függetlenül, mert látok ám itt nemcsak fideszes meg jobbikos hozzászólókat, én sem az vagyok.
Szóval sikerült megvalósítanod azt, amit a politikusoknak eddig nem: egy platformra állítottad a politikailag különböző oldalon állókat.
Nagy kár, hogy mindezt azzal, hogy egetverő baromságokat hordtál össze, és ezt mindenki így látja, pártfüggetlenül.

Mellesleg te is álnéven rontod itt a levegőt, szóval nem tudom, miért dörgölöd ezt mások orra alá.

@Ki viszi karigeri után a biciklijét ?:
Nem, ez a hülye komolyan gondolja, nemcsak megjátssza.

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

klímapszichológus 2020.01.21. 08:52:45

@szánmonoxid: Definiáld kérlek a "klímahiszti" fogalmát. Nagyon egyszerű címszavakban beszélni, de talán érdemes lenne kifejteni, mit értesz alatta. Én úgy gondolom, hogy egy hárító mechanizmus "addig sem kell a témával foglalkozni, amíg el lehet bagatellizálni a "hiszti" szóval."

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

szánmonoxid 2020.01.21. 08:50:19

@midnight coder:
Az ilyen vizet állni kell hagyni legalább 2 órán át, onnantól normális íze lesz.

@klímapszichológus:
Senki nem mondta, hogy nem változik a klíma. Azt mondta mindenki, hogy az a klímahiszti baromság, amit te bemutatsz. A Föld klímája a Föld megalapítása (C Rejtő Jenő) óta folyton változik, néhány tízezer éves periódusokban. Most éppen egy jégkorszakok utáni melegedési periódus van.
Azt tudtad, hogy az Antarktisz jege alatt pálmafák maradványai vannak?
Gondolod, hogy ezek azóta kipusztult fagytűrő pálmák voltak? Vagy valaki esetleg odahordta őket Afrikából?
(És nem, nem a Pangea időszakból maradtak ott.)

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

ubu1a 2020.01.21. 08:49:52

Nem kell gyereket vállalni. Hosszú távon így lehet a legtöbbet tenni a klímaváltozás ellen és egyúttal nem merül fel a probléma, hogy bármit is el kéne magyarázni.

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

klímapszichológus 2020.01.20. 21:29:10

@dukeekud: Tehát ha jól értem, most azért nem véded a környezetedet, mert más is ezt teszi és zászaljára tűzte a témát (végre). Végül is logikus. Egyébként Magyarországon ez már nem csupán a baloldal témája. Lásd: www.szeretlekmagyarorszag.hu/orban-viktor-aki-szerint-a-klimavaltozas-egy-kommunista-trukk-az-nem-normalis/

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

klímapszichológus 2020.01.20. 21:24:00

@Fotósképző: nagyon vicces, hogy a honlapodat és fotós szolgáltatásodat webcímmel reklámozva papolsz itt nekem arról, hogy hogyan szedem be a pénzt a pórnéptől :D Én értem, hogy nehéz a helyzete a fotósoknak de irigykedni nem kellene - pont rám :D

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?

klímapszichológus 2020.01.20. 21:21:50

@Fotósképző: Megintcsak értő olvasást javasolnék, hiszen a cikk sehol nem állítja, hogy rettegés kellene a gyerekek fejébe plántálni. A tudományos tényeket azonban sosem árt átadni a következő generációnak. Hogy hogyan, erről szól ez a cikk.

Bejegyzés: Hogyan közöljük a gyerekekkel, hogy a bolygónak kampec?
süti beállítások módosítása